LA AGRICULTURA ECOLÒGICA CONTINUA CREIXENT MALGRAT LA CRISI

Us fem ressò d’una notícia apareguda avui 9.02.10 al diari digital “La Malla” http://www.lamalla.cat

El sector ha crescut en nombre d’hectàrees conreades i en nombre de productors L’agricultura ecològica ha estat capaç de resistir la crisi econòmica i ha continuat creixent durant el 2009, any en què ha augmentat tant el nombre de productors que decideixen dedicar-se als productes ecològics com el nombre d’hectàrees conreades amb aliments ecològics. Són dades del Baròmetre de percepció i consum d’aliments ecològics, elaborat pel Departament d’Agricultura.

Catalunya, un 5% de tota la superfície de terra conreada es dedica a la producció d’aliments ecològics. L’objectiu del departament és que, de cara al 2012, el 15% de la producció agrària sigui ecològica, tal com recull el pla d’acció elaborat per Agricultura i dotat amb 37 milions d’euros. Actualment el sector té una facturació de gairebé 78 milions d’euros.

L’agricultura ecològica, en dades

Pel que fa a la superfície, el sector ha registrat un augment de gairebé el 14% i ha superat les 71.500 hectàrees, on l’olivera, la vinya, els cereals i els llegums són els productes que han ocupat més territori. Pel que fa al nombre de productors, 240 nous operadors han rebut l’autorització que atorga el Consell Català de la Producció Agrària Ecològica, de manera que ja són més de 1.400 les empreses que es dediquen a produir aliments ecològics. Respecte les dades de 2008, l’increment en el nombre de pagesos ha estat del 13,6%.

La meitat dels catalans ha menjat productes ecològics alguna vegada

A l’hora de consumir-los però, els productes més valorats pel públic són els lactis, la verdura, la fruita, els ous i la carn, on els productes bovins són els més ben valorats. Prop de la meitat dels enquestats reconeixen haver provat alguna vegada els aliments provinents de l’agricultura ecològica, i un de cada tres assegura que els consumeix almenys un cop al mes. El vi, tot i la proliferació en hectàrees dedicades a la vinya, és el producte menys consumit, ja que els productes ecològics no han desplaçat la producció convencional.

Pros i contres

Els productes ecològics presenten dues dificultats importants: l’alt preu, que oscil·la entre un 20% i un 30% més que el dels productes convencionals; i la dificultat de trobar arreu aquest tipus de productes. Malgrat aquestes dificultats, el sector s’afavoreix d’un públic fidel que està disposat a pagar una mica més, en gran mesura gràcies al component ideològic de la tria, que, segons les enquestes, valora en primer lloc els motius de salut a l’hora de consumir aliments provinents de l’agricultura ecològica. Dos de cada tres enquestats reconeixen motius de salut a l’hora d’escollir, per davant d’altres motius com el gust, la qualitat o el medi ambient.

Nou logotip europeu per als productes ecològics

A partir de l’1 de juliol del 2010, tots els productes ecològics envasats que hagin estat produïts en qualsevol dels Estats membres de la UE i que compleixin les normes establertes hauran de dur obligatòriament el logotip ecològic de la UE. El disseny guanyador és de Dusan Milenkovic, un estudiant alemany, que ha recollit el 63% dels vots a favor del seu logotip en forma d’”eurofulla”. Aquí podeu descarregar-vos un interessant arxiu power point sobre les magnituds del sector ecològic a Catalunya:

http://www.lamalla.cat/media/000000000002590/000000001294763.ppt#3

Anuncios

Los comentarios están cerrados.

A %d blogueros les gusta esto: